
 

 

Kohei Watanabe 

The spread of the Kremlin’s narratives by a 
western news agency during the Ukraine 
crisis 
 
Article (Accepted version) 
(Refereed) 
 
 

 

Original citation: 
Watanabe, Kohei (2017) The spread of the Kremlin’s narratives by a western news agency 
during the Ukraine crisis. The Journal of International Communication . ISSN 1321-6597 
 
DOI: 10.1080/13216597.2017.1287750 
 
© 2017 Journal of International Communication 
 
This version available at: http://eprints.lse.ac.uk/69213/ 
 
Available in LSE Research Online: February 2017 
 
LSE has developed LSE Research Online so that users may access research output of the 
School. Copyright © and Moral Rights for the papers on this site are retained by the individual 
authors and/or other copyright owners. Users may download and/or print one copy of any 
article(s) in LSE Research Online to facilitate their private study or for non-commercial research. 
You may not engage in further distribution of the material or use it for any profit-making activities 
or any commercial gain. You may freely distribute the URL (http://eprints.lse.ac.uk) of the LSE 
Research Online website.  
 
This document is the author’s final accepted version of the journal article. There may be 
differences between this version and the published version.  You are advised to consult the 
publisher’s version if you wish to cite from it. 
 

 
 
 

http://dx.doi.org/10.1080/13216597.2017.1287750
http://eprints.lse.ac.uk/69213/


1 

 

 

The spread of the Kremlin’s narratives by a western news agency during the Ukraine crisis 

 

Kohei Watanabe 

Department of Methodology 

London School of Economics and Political Science 

 

Keywords 

Propaganda; news agencies; Ukraine crisis; online news; news flow; globalisation 

 

6,400 words 

 

 

Kohei Watanabe is a PhD candidate at the LSE’s Department of Methodology and a 

research assistant at Nuffield College in Oxford University.  He holds an MA in Political Science 

from the Central European University. His main research interest is measuring media biases 

using computerized text analysis methods. He also leads quantitative media analysis in a British 

Academy-funded research project on popular mobilization in Russia and CIS countries. 

  



2 

 

Abstract 

The description of the Ukraine crisis as an ‘information war’ in recently published studies 

seems to suggest a belief that the Russian government’s propaganda in the crisis contributed to 

Russia’s swift annexation of Crimea.  However, studies focusing on Russia’s state-controlled 

media fail to explain how Russian’s narrative spread beyond the ‘Slavic world’. This study, 

based on quantitative and qualitative analyses of news coverage by ITAR-TASS, Reuters, the 

AP, and AFP over two years, reveals that Russian’s narratives were internationally circulated in 

news stories published by a western news agency. Although this by no means suggests that the 

western news agency was complicit in Russia’s propaganda effort, these news stories were 

published on the most popular online news sites, such as Yahoo News and Huffington Post. 

These findings highlight the vulnerability of today’s global news-gathering and distribution 

systems, and the rapid changes in relationships between states and corporations in the media and 

communications industry. 

 

 

  



3 

 

The spread of the Kremlin’s narratives by a western news agency during the Ukraine crisis 

 

A pro-European demonstration in Independence Square in Kiev escalated into a long-

lasting confrontation between Russia and the West, attracting extensive coverage by news media. 

The news media’s attention to the Ukraine crisis was not surprising, but it was unusual in terms 

of the international flows of information. During recent wars in Iraq and Afghanistan led by the 

United States, information was gathered and distributed mainly by the American and the 

European news media, but during the Ukraine crisis, a substantial amount of news was produced 

and circulated by the Russian media, including Russia’s state-controlled national TV 

broadcasters (e.g. Channel 1, Russia 1, and NTV), the state-owned satellite TV broadcaster, RT, 

and the state-controlled international news agency, ITAR-TASS. 

The competition in covering the Ukraine crisis between the western and Russian media 

has been described as an “information war” by media observers (Galeotti, 2015; Hutchings & 

Szostek, 2015). Earlier results of content analyses of news stories on Ukraine (Boyd-Barrett, 

2015; Freedman, 2014; McIntosh, 2015) showed that the Russian state-controlled media’s 

coverage of the pro-European Ukraine government was very negative, claiming it was connected 

to ‘fascists’ or ‘nationalists’ in attempt to delegitimize the new regime. The Russian TV also 

continuously broadcasted films and documentaries on Nazi’s invasion in USSR to recall the 

historical experience of Russians, and news stories on the alleged crucifixion of an ethnically 

Russian boy and the murder of heavily pregnant Russian woman by Ukrainian nationalists in an 

east Ukrainian city (Hill, 2015; Lankina & Watanabe, Forthcoming).  

The Russian media’s narrative that the revolution in Kiev is a ‘coup’ by fascists and 

ultra-nationalists, who threatened the safety of the Russian-speaking minorities in Ukraine  

would allow Russia to ‘protect’ its compatriots by invading Ukraine as it did Georgia (Simão, 



4 

 

2016). During the 2008 Georgian War, Russia was unsuccessful in international communication, 

but the Russian government has heavily invested in the international media to enhance its ‘soft-

power’ in recent years (Avgerinos, 2009; Lankina & Niemczyk, 2015), and it utilized the state-

owned international news agency’s to achieve its military goals during the Ukraine crisis 

(Watanabe, 2016). The Russian government’s narratives circulated by the mass media created 

groups of people, both inside and outside of the country, who perceived the Ukraine crisis as a 

conflict between Ukraine nationalists and ethnic Russian minorities. To counter the  narratives, 

the US State Department, which supported the new Ukraine regime, released a document entitled 

“President Putin’s Fiction: 10 False Claims About Ukraine”, contrasting Russia’s claims with the 

‘facts’ (US Department of State, 2014). It is not easy to quantify the impact of Russia’s 

propaganda during the Ukraine crisis, but recent publications on Russia’s information operation 

during the crisis by foreign policy and security think tanks suggest that it was a success (Paul & 

Matthews, 2016; Snegovaya, 2015; StratCom, 2014). After an extensive review of Russia’s 

information operations, Jaitner and Mattsson (2015) concluded that Russia’s information warfare 

significantly contributed to its successful annexation of Crimea. 

In those studies, however, the focus is on Russian-language TV broadcasts and social 

media that target the Russian speaking population in Russia and the Eastern European countries, 

and they do not address Russia’s propaganda beyond the “Slavic world’. Russia’s English-

language news broadcaster, RT, which  created a channel targeting American audiences in 2011, 

is often mentioned in literature on Russia’s soft-power (Avgerinos, 2009; Cottiero, Kucharski, 

Olimpieva, & Orttung, 2015; Evans, 2005; Light, 2015; Nelson, Orttung, & Livshen, 2015; 

Saari, 2014), but a sobering analysis conducted by Xie and Boyd-Barrett (2015) before the 

outbreak of the crisis suggests RT’s impact on the American population has been very limited 



5 

 

due to the small number of  audiences. Snegovaya (2015, p. 19), in a paper on the Ukraine crisis, 

confirms their view by saying that  “an increasing number of analysts point out that RT’s power 

to shape the narrative in the West is overstated”. If the Russian media’s reach is constrained to 

Russian-speaking communities, there are no worries regarding its influence on the North 

American and Western European public, and no need to spread counter-narratives, as the US 

State Department have done by publishing the unusual documents rebutting the Russian 

government’s claims about Ukraine.  

There is clearly a significant gap between the actual and the perceived ability of the 

Russian media to spread the government’s narratives internationally. This gap leads us to the 

question of how Russia spread its narratives beyond the Russian speaking communities during 

the Ukraine crisis. To answer this question, the author analysed news coverage of the Ukraine 

crisis by today’s most influential international news gathering and distribution agencies, namely 

Reuters, the Associated Press (AP) and Agence France-Presse (AFP). News stories on Ukraine 

published by these three news agencies from 2013-2014 were content analysed, and compared 

with news stories published by Russia’s state-controlled news agency, ITAR-TASS. The result 

shows that Reuters’ coverage of Ukraine during a 3-month period after the annexation of Crimea 

correlated highly with that of ITAR-TASS, and that some of Reuters’ news stories conveying 

Russian governments’ narratives were published on popular online news portals in the United 

States. This is a channel of Russian propaganda that has not been identified in earlier studies. 

This discovery, however, by no means suggests that Reuters was complicit in Russia’s 

propaganda effort, but shows the vulnerability of today’s international news gathering and 

distribution system. While newspapers, TV broadcasters and news portals are increasingly 

dependent on the news agencies for foreign news gathering, they are under strong pressure to 



6 

 

produce news stories at lower costs because general news services are unprofitable. The 

economic pressure encourages their foreign correspondents to rely on official sources in 

governments, some of whom are intent on exploiting international news agencies as a medium of 

foreign propaganda. Since western news agencies are still highly trusted, stories that contain 

propagandist messages are circulated internationally and published on online websites without 

professional gatekeeping. 

 

Reuters, AP and AFP 

Reuters, the AP and AFP are today’s most influential news agencies. They were founded 

in the western capitals in the middle of the 19th century, and developed as “fundamentally 

national organizations” (Boyd-Barrett, 1980, p. 36) in terms of their ownership structures and 

sources of revenues. However, these news agencies have transformed several times in their long 

histories. While the AP and AFP are still tied respectively to the United States and France by 

their owners and clients, Reuters is hardly a British organization as it is owned by a multi-

national media and information company. The greatest challenge facing these news agencies is 

the rapid decline in the news market due to the emergence of new technologies, and their general 

news services are only sustained by cross-funding from more profitable financial information 

services. 

Reuters, the AP and AFP were all founded as commercial enterprises, but they developed 

in different relationships with their governments. AFP’s predecessor, Havas, was established in 

Paris as an advertising agency in 1835, and developed its news agency service with privileged 

access to France’s official news sources and telegraph network. Reuters was established in 

London as an international news agency in 1851, and grew along with the expansion of the 



7 

 

British Empire, enjoying access to the government’s communication facilities. The origin of the 

AP is the creation of a non-profit corporative in 1848 by newspaper publishers in New York. The 

AP lacked access to the government’s telegraph networks and was initially barred from entering 

a cartel established by European agencies, but it grew quickly as the lucrative domestic 

newspaper market expanded (Boyd-Barrett, 1980). 

AFP kept its close relationship with the French government and became an official news 

agency (OFI) in 1940 under the Vichy government in order to contribute to its propaganda. 

Reuters has never been an official agency and has been protected from government interventions 

due to its lack of involvement in domestic news distribution, but it received funds from the 

British government and was involved in propaganda for foreign countries during and between 

the world wars. The AP maintained higher degrees of independence from the government thanks 

to the strong tradition of media freedom in the United States, but its executives have occasionally 

expressed shared interests with the government, and its historical relationship with the Central 

Information Agency is opaque (Boyd-Barrett, 1980; Palmer & Tunstall, 1991). 

After the Second World War, state funding to the European news agencies declined 

steeply, and they were required to be self-sufficient. AFP’s status changed from an official 

agency to a cooperative news agency of French newspapers to ensure independence from the 

state in 1957, but its chief executive was appointed by the parliament and the government 

remained the most important client, whose subscription fees accounted for 50% of its revenue. In 

the 1970s, Reuters was receiving funds from the British government through the provision of 

foreign news to the BBC World Service (Boyd-Barrett, 1997). 

Since the UK’s news market was relatively small, 80% of Reuters’ revenue was from 

overseas clients in the 1970s. AFP also lacked a large domestic news market, but its revenues 



8 

 

from foreign clients only accounted for 20%, so it relied on clients in the public sector for more 

than 70% of domestic revenues (Boyd-Barrett, 1980; Moisy, 1996; Tunstall, 1999). In contrast to 

its European counterparts, the AP was enjoying the world’s largest domestic news market. Most 

of the clients of the AP were the American and Canadian media and the revenue shares of 

foreign clients were only 20% to 30% in the 1970s (Boyd-Barrett, 1980). 

In the 1960s, Reuters launched financial information services to compensate for the small 

domestic demands, but its financial services grew exponentially along with the liberalization of 

the financial markets. Between 1977 and 1995, its overall revenue multiplied by 40, and its 

revenue share exceeded 90% of its total revenue by 1989 (Boyd-Barrett, 1998; Palmer & 

Tunstall, 1991). Its profit from financial services was invested in the acquisition of a wide range 

of companies in the communication industry in the 1990s, and it became one of the largest multi-

media companies in the world (Moisy, 1996). In 2008, Reuters was acquired by a Canadian 

media company, Thomson, and became a part of a multi-national media and information 

company. The AP also provided financial information services for non-media clients in alliance 

with Dow Jones, but this had not exceeded 25% of its revenues by 1996. AFP was also involved 

in financial news services for extra revenue, and distributing financial news supplied by 

Bloomberg (Boyd-Barrett, 1997; Palmer, Boyd-Barrett, & Rantanen, 1998). It has been 

diversifying its clients and services to reduce its dependency on public financing, but its status as 

a cooperative news agency prevents it from investing private capitals into new technologies 

(Laville, 2010; Palmer & Tunstall, 1991). Currently, financial information services are the main 

sources of funds for general news services at Reuters and the AP, although the contribution is 

much less in the latter. 



9 

 

The emergence of the internet accelerated the diversification of the news products of the 

news agencies’ services because the abundance of online news content makes it impossible for 

them to keep high subscription fees for general news services (Sambrook, 2010). Today, news 

agencies are providing new types of products, such as professional information services, 

specialist reports, feature materials and multimedia content (Bielsa & Bassnett, 2008; Laville & 

Palmer, 2012; Palmer & Tunstall, 1991; Sambrook, 2010). Apart from the diversification of the 

product line-up, news agencies are also expanding their range of customers, who include internet 

service providers. The bulk of studies have shown that news agencies are one of the most 

important providers of news materials for online news sites (Garcia, 2008; Paterson, 2005; 

Quandt, 2008; Tameling & Broersma, 2013; Thurman & Myllylahti, 2009; Watanabe, 2013).  

 

Methodology 

The methodology of this research is a combination of quantitative and qualitative content 

analyses. The quantitative content analysis is employed to discover a period when the western 

news agencies’ coverage of Ukraine was affected by Russia’s narratives over the two years, and 

the qualitative content analysis is performed focusing on a smaller number of news stories 

published in that period. In both the quantitative and the qualitative analyses, Russian’s 

narratives were identified in ITAR-TASS’s news stories on Ukraine, following the earlier study 

(Jaitner & Mattsson, 2015). Russia also has Interfax, which has stronger ties with western 

information companies, but it is an independent commercial news agency (Boyd-Barrett, 2014; 

Vartanova & Frolova, 2010). 

ITAR-TASS is a successor of the Soviet TASS, which was actively involved in 

international propaganda. The root of ITAR-TASS can be traced back to the Russian Telegraph 



10 

 

Agency (RTA), which was created by the tsar in 1866. Its news service was initially limited to 

domestic clients, but Russia started the international distribution of newswires in 1904 through 

the St. Petersburg Telegraph Agency, which was created to overcome Russia’s dependence on a 

German news agency. After the communist revolution in 1917, the official news agency 

underwent several name changes, but finally became the Telegraph Agency of the Soviet Union, 

known as TASS, which was controlled by the Soviet authorities and often utilized as a 

propaganda medium of the communist party. After the collapse of the Soviet Union, TASS was 

succeeded by ITAR-TASS, becoming one of the official news agencies of the Russian 

Federation along with RIA Novosti. After the government’s decision to disband RIA Novosti in 

December 2013 due to its disobedience to the media control (Lankina & Niemczyk, 2015), 

ITAR-TASS became the only official news agency of the Russian Federation that is funded and 

administered by the government (Vartanova & Frolova, 2010).
1
 

 

Data collection 

As Jowett & O’Donnell (2014) note that research on propaganda requires a systematic 

and longitudinal analysis of news content, the author collected and analysed all the news stories 

on Ukraine published between January 1, 2013 and December 31, 2014 by the four news 

agencies. The sources of data were three news databases: Integrum for ITAR-TASS, Factiva for 

Reuters, and Nexis for the AP and AFP. For ITAR-TASS, all the stories in the database in 2013-

2014 were downloaded, but for Reuters, the AP and AFP, considering the large numbers of 

stories they publish, only stories related to Russia or Ukraine were downloaded with the search 

                                                 
1
 ITAR-TASS was renamed TASS in September 2014 again to emphasize its connection to the predecessor (TASS, 

n.d.). 



11 

 

terms “russia*” or “ukrain*. The total numbers of news articles downloaded were 90,131 from 

ITAR-TASS and 21,795 from Reuters, 12,154 from the AP, and 31,898 from AFP excluding 

duplications. 

 

Content analysis 

The content analysis focused on news framing of democracy in Ukraine because it is 

central to the crisis as it relates to the mass protests that toppled the pro-Russian Ukrainian 

government and the following secessionist movement in south and east Ukraine. Content 

analysis is particularly challenging when news sources are prolific, but this research achieved an 

analysis of all the downloaded news stories by employing automated geographical classification 

and dictionary-based sentiment analysis techniques (Watanabe, Forthcoming). The advantage of 

utilizing computerized techniques in this project is not only their efficiency, but also their 

consistency in analysing the content of news stories collected over a two-year period, which is 

very difficult for human coders to achieve. 

 

Geographical classification 

It is obvious that not all news stories searched and downloaded from the sources with the 

keyword queries were mainly about Ukraine. Therefore, the author selected news stories about 

Ukraine using a geographical classifier which accurately identifies the main geographical focus 

of news stories (Author, 2016). This geographical classifier recognizes diverse sets of 

geographical traits, including the names of people or organizations (such as Arseny Yatsenyuk, 

OSCE or Black Sea Fleet), which are obtained from an automatic expansion of the list of place 

names based on co-occurrence of words (c.f. Qiu, Liu, Bu, & Chen, 2009). The expansion of the 



12 

 

geographical lexicon is achieved by utilizing a large corpus of world news, which is, in this 

project, the complete set of news stories published by ITAR-TASS in 2013-2014.
2
 After the 

geographical classification, the numbers of news stories were reduced to 15,203 (16.8%) in 

ITAR-TASS, 3,899 (17.8%) in Reuters, 1,370 (11.2%) in the AP and 4,967 (15.5%) in AFP. 

 

Framing analysis 

The manner in which the news agencies reported democracy in the Ukraine crisis was 

analysed in terms of news framing (Entman, 2004). The frames in their news reporting are 

negative, neutral or positive, depending on the aspect of the crisis focused on, or the news source 

relied upon, and their temporal variations allow the author to compare the overall similarity in 

news coverage patterns between the news agencies. Positive frames of Ukraine’s democracy are 

agreement based on dialogue (e.g. signing a truce; ratifying a treaty); discussion between 

different parties (e.g. in the parliament or formal meetings); actions based on people’s support; 

actions respecting laws and the constitution (e.g. fair elections). Negative frames are use of 

violence against political opponents; coercion of opponents by political power or physical force; 

Infringement or limitation of civil rights (e.g. Arrest or prosecution of citizens); abuse of political 

power or excessive power concentration; existence of obstructions to dialogue; people’s 

expression of discontent against the government (e.g. mass anti-government rallies); lack of 

transparency in political institutions; restriction on journalists and mass media. 

Framing of Ukraine with respect to democracy was measured by constructing a topic-

specific dictionary for computerized content analysis developed based on Latent Semantic 

Analysis (LSA) (Deerwester, Dumais, Landauer, Furnas, & Harshman, 1990). Words in the 

                                                 
2 Crimea was treated as a separate territory in the classification and later merged into Ukraine. 



13 

 

dictionary are those strongly associated with topics, which are identified by co-occurrences 

(collocation) with the target word ‘democra*’. These words are then weighted by estimated 

semantic similarity to general English positive and negative words in a semantic space of the 

news corpus smoothed by LSA.
3
 As a result, a dictionary on democracy that is comprised of 874 

topic-related entry words accompanied by continuous scores representing positive-negative 

sentiment was produced. 

The dictionary on democracy assigned positive-negative framing scores to each of the 

news stories. The overall score of a news story was calculated as weighted-averages of the 

sentiment scores of words in the stories, ignoring all the words that did not appear in the 

dictionary. This scoring method has been proposed by Benoit and Laver (2003) and makes the 

scoring robust against occurrences of words irrelevant to the topic. The document scores were 

finally zero-centered and normalized making the standard deviation equal to 100. The quality of 

this dictionary-based coding was assessed by manually content analysing 30 randomly sampled 

news stories. The agreement between machine and manual coding measured by Pearson’s 

correlation coefficient was r=0.77. 

 

Topic filtering 

The dictionary was not only used for the framing analysis, but also for filtering out news 

articles unrelated to the topic. Since the dictionary is comprised of words strongly associated 

with the topics, the relevance of news articles to the topic can be judged based on the density 

                                                 
3 The general English positive-negative seeds were identified by Turney and Littman (2003). Positive words were “good, nice, 

excellent, positive, fortunate, correct, superior”, and negative words were “bad, nasty, poor, negative, unfortunate, wrong, 

inferior”. See Landauer and Dutnais (1997) and Author (2015) for details of the technique. The dictionaries are available at 

http://koheiw.net/wp-content/uploads/2017/01/dictionary_ukraine.zip. 



14 

 

(normalized frequency) of the entry words. For topic filtering, the author first generated a subset 

of the news corpus by selecting news articles in which topic-related target words appear more 

than once. Then, the first quantile density of entry words in the subset was calculated to obtain a 

threshold. Finally, the threshold was applied to the entire corpus to exclude articles not strongly 

related to the topic. Although this approach mechanically discards the lowest 25% of the articles 

in the subsets, it effectively excludes long irrelevant articles while retaining very short relevant 

articles. As a result of the geographical classification and topic-filtering, the total numbers of 

news stories mainly about Ukraine’s democracy became 5,149 (5.7%) for ITAR-TASS, 1,342 

(6.1%) for Reuters, 757 for AP (6.2%), and 2,033 for AFP (6.3%).
4
  

 

Analysis 

In the Ukraine crisis, there were at least six pivotal events relevant to democracy, which 

are labelled as E1-6 in the following analysis. The first pivotal event was Victor Yanukovych’s 

speech in the Ukrainian parliament calling for legal reforms for the EU association plan on 

September 03, 2013 (E1), but the Ukrainian government suddenly changed its mind and 

announced it was abandoning trade negotiations with the European Union on November 21 (E2), 

which triggered anti-regime rallies in Kiev. The peaceful pro-EU rallies turned into violent 

confrontations between protesters and the police, which lead to the death of civilians on January 

16, 2014 (E3). In the middle of the confrontation between the protesters and the police, 

Yanukovych disappeared from Kiev and was removed from presidency by the parliament on 

                                                 
4
 The large gaps in the number of news stories is partially due to the difference in formats of news stories, and the 

differences become smaller in total number of words. ITAR-TASS is still the most productive (0.91 million), but 

only 1.5 times more than AFP (0.61 million); Reuters (0.31 million) and AP (0.27 million) are much closer. 



15 

 

February 22 (E4). Soon after the collapse of the Yanukovych government, Russia announced a 

referendum on Crimea’s status and, reportedly, 95% of Crimean voters supported accession to 

Russia on March 16 (E5). Following Crimea’s accession to Russia, the Kiev government 

launched military operations against separatists in the eastern Ukraine regions on April 15 (E6). 

The Ukrainians elected Petro Poroshenko as a new president on May 17 (E7) and held a 

parliamentary election on October 26 (E8). 

Figure 1 shows the total number of words in the news stories published by the news 

agencies in 7-day periods. After E1, there are only small changes in increase in wordage in 

ITAR-TASS, but there are significant increases in all the news agencies after E2 and E3. The 

peaks of news coverage were around E4 in all the news agencies, but the western news agencies’ 

coverage significantly decreased in E4-6. News coverage of Ukraine by AFP and Reuters was 

intense around E7, but it was only ITAR-TASS that extensively covered events around E8. It is 

clear from this chart that Russian and French news agencies played key roles in news coverage 

of the Ukraine crisis. The interesting pattern in this figure is the almost equal amount of 

information published by those two news agencies in the early stage of the crisis (E2-4), 

although they were focusing on different elections in the later stage (E7-8). 

 

Figure 1: Weekly wordage of news on democracy in Ukraine published by news agencies 

 



16 

 

 

  

Figure 2 represents framing of democracy in Ukraine by the news stories published by 

the news agencies, where coloured curves are the averages of the sentiment scores calculated by 

local-regression (LOESS). The western news agencies’ coverage of Ukraine correlated highly 

with each other in the early stage of the crisis (E1-5), but this pattern disappeared in the later 

stage. Their coverage of Ukraine was considerably negative until E4 since their news on Ukraine 

was dominated by stories about political and social disruptions, but it became significantly 

positive after E4 as the collapse of the Yanukovych government ended the violence against 

protesters. In contrast, ITAR-TASS was consistently more positive about Ukraine than other 

news agencies except for the period following the collapse of the pro-Russian regime (E4-5). 

However, despite the contrasting overall news coverage patterns between the western and the 

Russian news agencies, there was a strong correlation between Reuters and ITAR-TASS 

following the Russian annexation of Crimea (E5), which indicates that the content of the news 

stories published by these two news agencies were very similar during this period. 

 



17 

 

Figure 2: Framing of democracy in Ukraine by news agencies 

 

  

To further investigate these intriguing patterns, the author first calculated the similarity in 

coverage of Ukraine between Reuters and ITAR-TASS only including the news articles 

published over the 90-day period following the annexation (March 16 to June 14, 2014). The 

correlation of the changes of the mean framing scores was as high as r=0.89 between Reuters and 

ITAR-TASS, while it was only r=0.07 for AP and r=0.33 for AFP. Yet, these correlation 

coefficients are only point estimations, because we cannot trust the confidence intervals of the 

Pearson’s correlation coefficients for the smoothed sentiment scores, which are not independent 

of each other. Therefore, the author took a non-parametric approach known as bootstrapping to 

test if the correlation between Reuters and ITAR-TASS was simply by chance. Bootstrapping is 

widely used to estimate uncertainty in statistics by repeatedly resampling and calculating the 

statistics with replacement: the author repeated random resampling of Reuters news stories with 

replacement and calculated its correlation with ITAR-TASS for each of the sub-samples. By 

repeating this process 10,000 times, 10,000 correlation coefficients were obtained to establish if 



18 

 

Reuters’s curve was statistically significantly correlated with ITAR-TASS’s curve. The 

proportion of positive correlation coefficients can be interpreted as confidence in the correlation 

between the news agencies not being zero. Figure 3 illustrates this bootstrapping process by 

showing first 100 curves generated by resampling (grey), along with the original curves (black 

and red). From the bootstrapping, 99.9% of the correlation coefficients were positive and median 

value was r=0.81 between ITAR-TASS and Reuters, while these values were 57.8% and r=0.06 

in AP and 69.2% and r=0.21 in AFP. This result suggests that the Reuters’ framing of democracy 

in Ukraine during the period following the annexation of Crimea was statistically significantly 

correlated with ITAR-TASS at 99.9% confidence. 

 

Figure 3: Correlation in framing of the democracy in Ukraine after Russia’s annexation of 

Crimea.  

 

 

 



19 

 

 

Although the above statistical analysis already shows very high confidence, the author 

also searched for actual news stories that created very strong correlation between Reuters and 

ITAR-TASS in the dataset. It was, in fact, not difficult to find Reuters news stories that highly 

resemble ITAR-TASS’s news stories in the 90-day period. Among many of such stories, two of 

the most striking examples are presented below. In the following examples, key words or phrases 

are underlined by the author for the readers’ convenience, but these are original and complete 

news stories.  

 

Example 1 

This Reuters’ news article dated March 16, 2014 originated from Moscow and reported a 

discussion on the Ukraine crisis between Russian and American foreign ministers, but it was 

dominated by the Russian government’s views on Ukraine. It emphasized the importance of 

international support for “constitutional reforms” in Ukraine and the need to protect the 

“interests of all regions” in its eastern regions; it also quoted the Russian foreign minister 

claiming “massive lawlessness” against Russian-speaking minorities. These were typical of the 

Russian government’s narratives reiterated in ITAR-TASS’s coverage of the crisis.  

 

Reuters 

Lavrov, Kerry agree to work on constitutional reform in Ukraine - Russian ministry 

MOSCOW, March 16 (Reuters) - Russian Foreign Minister Sergei Lavrov and U.S. 

Secretary of State John Kerry agreed on Sunday to seek a solution to crisis in Ukraine by 

pushing for constitutional reforms there, the Russian foreign ministry said. 



20 

 

It did not go into details on the kind of reforms needed except to say they should come 

"in a generally acceptable form and while taking into the account the interests of all 

regions of Ukraine". 

There was no immediate confirmation from Washington. 

In their second phone conversation in two days, Lavrov also urged Kerry to use the 

influence of the United States to encourage authorities in Kiev to stop "massive 

lawlessness" against Russian-speaking population. 

"Sergei Viktorovich Lavrov and John Kerry agreed to continue work to find a resolution 

on Ukraine through a speedy launch of constitutional reform with the support of 

international community," the ministry said in a statement. 

 

ITAR-TASS. 

URGENT - Int'l community should appeal to launch constitutional reform in 

Ukraine - Russia foreign minister Lavrov 

LONDON, March 14 (Itar-Tass) - The international community should appeal to launch a 

constitutional reform in Ukraine, Russian Foreign Minister Sergey Lavrov said after talks 

with U.S. Secretary of State John Kerry in the British capital on Friday. 

"The international community should appeal to launch the process of constitutional 

reform, the Verkhovna Rada (Ukrainian parliament - Itar-Tass eds) should invite all 

regions without exception to involve in it," the Russian foreign minister noted. 

 

URGENT - SERGEI LAVROV CONFIRMS RUSSIA'S POSITION ON CRIMEA 

REFERENDUM 



21 

 

MOSCOW, March 16 (Itar-Tass) - Russian Foreign Minister Sergei Lavrov has 

confirmed Russia's position on the referendum in Crimea. 

In a telephone conversation with US Secretary of State John Kerry on Sunday, Lavrov 

said Russia's position on the referendum in Crimea remained unchanged. 

Lavrov and Kerry "agreed to continue contacts to search for ways to settle the crisis in 

Ukraine in order to launch a constitutional reform in the country in respect of all 

Ukrainian regions", the Russian Foreign Ministry said. 

 

URGENT - Lavrov urges US to use influence on Kiev authorities to make them stop 

mass lawlessness against Russian speaking population 

MOSCOW, March 16 (Itar-Tass) - Russian Foreign Minister Sergei Lavrov urged the 

United States to use its influence on Kiev's authorities to make them to stop mass 

lawlessness and arbitrariness against the Russian speaking population. 

"In recent times ultranationalist and radical forces stepped up the activities in Ukraine's 

south-east. Victims among civilians are reported. Radicals' actions seriously destabilise 

the situation," Lavrov said in a telephone conversation with US Secretary of State John 

Kerry on Sunday. 

Kerry said the USA took necessary efforts that would yield positive results soon. 

 

Example 2 

On April 20, 2014, Reuters published a story on gun shooting in Slaviansk based on the 

Russian foreign ministry’s statement. This story reproduced the minister’s account of the event, 

which links the revolution in Kiev with a far-right nationalist group, and strongly resembled 



22 

 

ITAR-TASS’s stories published on the same day, which emphasized the Kiev government’s 

responsibility for “de-escalating” the violence caused by “nationalists and extremists”, and the 

Russian government’s surprise and anger at the violence. 

 

Reuters 

Russia says Ukraine clash shows Kiev not disarming militants 

MOSCOW, April 20 (Reuters) - A fatal gun battle overnight near the eastern Ukrainian 

city of Slaviansk shows that the Ukrainian authorities are failing to rein in armed 

extremists, Russia's foreign ministry said on Sunday. 

In a statement, the ministry said an unspecified number of innocent civilians were killed 

in an attack by armed men from "Right Sector," a far-right nationalist group which 

figured prominently in the overthrow of Moscow-backed president Viktor Yanukovich in 

February. 

"Russia is indignant about this provocation by gunmen, which testifies to the lack of will 

on the part of the Kiev authorities to rein in and disarm nationalists and extremists," the 

statement said. 

It said it was a source of surprise that the incident had happened after Russia, the 

European Union, the United States and Ukraine signed an April 17 accord in Geneva 

calling on people to desist from using violence or intimidation. 

"Russia insists on the strict implementation by Ukraine of the commitments it took upon 

itself to de-escalate the situation in the south-east of Ukraine," the ministry's statement 

said. (Reporting by Christian Lowe; Editing by Richard Balmforth) 

 



23 

 

ITAR-TASS 

URGENT - Militants' provocation in Slavyansk proves Kiev's authorities not willing 

to disarm nationalists and extremists - Russia's FM 

MOSCOW, April 20 (Itar-Tass) - The militants organized the provocation on the night of 

Sunday in Ukraine's Slavyansk (Donetsk region). It proves the Ukrainian authorities are 

not willing to disarm nationalists and extremists, Russia's foreign ministry says in a 

statement published on Sunday. 

"At the night of Sunday, April 20, the Easter armistice was broken in Slavyansk. The 

attack of the armed militants from the so-called Right Sector claimed lives of innocent 

civilians The Russian side is indignant at this provocation of the militants, which proves 

Kiev's authorities are not willing to control and disarm the nationalists and extremists." 

 

Russia insists on Ukraine's fulfilment of obligations to de-escalate situation in south-

east - Russian FM 

(Adds details) MOSCOW, April 20 (Itar-Tass) - Russia insists on Ukraine's strict 

observance of the obligations it has undertaken to de-escalate the situation in Ukraine's 

south-eastern regions, Russia's foreign ministry said commenting on the events in 

Slavyansk, where militants from the Right Sector had breached the Easter armistice. 

"We are surprise[d] the tragedy happened already after signing on April 17 in the Geneva 

the statement of the four-sided meeting featuring representatives of Russia, the US, the 

EU and Ukraine, which contains the urge to refrain from any force actions, threats and 

provocations," the foreign ministry said. 



24 

 

"The Russian side is indignant at this provocation of the militants, which proves Kiev's 

authorities are not willing to control and disarm the nationalists and extremists," the 

foreign ministry said adding the local people found in the attackers' cars weapons, maps 

of the region and symbols of the Right Sector. 

 

Discussion 

Overall, there were significant differences in news coverage of the Ukraine crisis among 

the western news agencies. AFP was very active in covering the early stage of the Ukraine crisis 

and its total wordage was as high as ITAR-TASS’s. This is not surprising if we consider the 

French news agency’s strong ties to the government. In contrast, Reuters and the AP were less 

active in covering the crisis, presumably because of their higher degree of independence from the 

governments of their home countries. More importantly, the Reuters news coverage after the 

Crimean referendum strongly correlated with ITAR-TASS’s coverage, replicating the Russian 

government’s narratives as shown in the two examples. 

Reuters’ publication of such news stories does not necessarily mean that the western 

public was exposed to Russia’s narratives because its news services are primarily for news media 

whose foreign news editors chose which news stories to be published in newspapers or on 

websites. However, it is widely known that online news sites are heavily dependent on news 

agencies for foreign news gathering (Hamilton & Jenner, 2004; Paterson, 2011; Riffe & 

Budianto, 2001; Sambrook, 2010; Watanabe, 2013). To examine the possibility that Reuters’ 

news stories conveying Russian’s narratives were exposed to the public through online news 

sites, the author searched news stories published by Yahoo News and Huffington Post in 2014 

for keywords ‘Ukraine’ and ‘fascist’ or ‘nazi’. Yahoo News and Huffington Post are the most 



25 

 

popular news sites in the United States, which attracted over 100 million unique visitors in 

January 2015 (Pew Research Center, 2015). In this search, it was easy to discover large numbers 

of Reuters news stories that replicate the Russian government’s views, including those presented 

as examples (c.f. Huffington Post, 2014a, 2014b, 2014c, Yahoo News, 2014a, 2014b, 2014c, 

2014d). According to the by-lines in news summaries that the author collected in 2014 from the 

RSS feeds of Yahoo News and Huffington Post, respectively, 21% and 10% of foreign news 

stories were supplied by Reuters. Given the high popularity of the online news sites and their 

dependency on Reuters, it is very likely that substantial numbers of American news readers were 

exposed to Russian’s narratives in their daily news consumption. 

The striking similarity between news stories published by Reuters and ITAR-TASS can 

be explained in only two ways: either Reuters reporters were totally dependent on press releases 

from the Russian government or they were subediting news wires supplied by ITAR-TASS. 

Although there was a report that indicates that the Russian government attempted to influence 

western journalists by giving them exclusive access to high ranking officials (Evans, 2005), and 

this is a possibility that we cannot exclude, we have no information to determine which was the 

case. Nonetheless, there are factors that could explain the Reuters news coverage. While the AP 

and AFP are still largely American and French news agencies in terms of their ownership, 

today’s Reuters is a multi-national corporation without strong ties to any of the home countries. 

This lack of connection to countries makes the news agency less reluctant to distribute news 

materials supplied by Russia. Also, for the media and technology giant, its news agency services 

are the least economically viable, only accounting for 2% of its total revenues (Thomson 

Reuters, 2016), and therefore, its journalistic resources for the Ukraine crisis could be 



26 

 

insufficient to the extent that its reporters were forced to rely on the Russian government’s 

official sources. 

Another factor, which is rather technical, is the style of the Reuters news stories. The 

average length of Reuters news stories was 238 words, which is considerably shorter than in the 

AP (366 words) and in AFP (301 words). These short stories, as clearly show in the examples, 

tend to rely on few sources and lack contextual information. Concise reporting is the classic style 

in newswires, and this is not problematic when recipients of newswires are news editors who 

have access to different news sources and the ability to correctly interpret news reports based on 

their background knowledge. However, when these stories based on the Russia government’s 

statement are published on popular online news sites without proper contextualization, they 

could mislead general audiences about the nature of the Ukraine crisis. Newswires are often 

updated several times with additional information, but updated stories do not always reach the 

audiences of the original stories on news portal sites. Once the audience believed that the 

revolution in Ukraine was a coup by nationalists, it was easy for them to reinforce their beliefs 

through selective exposure to online content via search engines or social media. 

In the quantitative content analysis, a strong correlation between Reuters and ITAR-

TASS was found only after the referendum in Crimea, but this does not necessarily mean that 

Reuters’ reliance on Russian’s official sources only started after this event. As shown in Figure 

1, Reuters was particularly inactive in covering Ukraine during this period, while ITAR-TASS 

was very active in doing so. This suggests that the large input from the Russian officials 

following the referendum could have increased the prominence of their narratives in the small 

number of Reuters stories, and made Reuters’ coverage of Ukraine correlate nearly perfectly 



27 

 

with ITAR-TASS. In this case, the Russian government’s narratives had been circulated 

internationally by the news agency from the earlier stage of the crisis. 

The findings of this study by no means suggest that Reuters were complicit in Russia’s 

international propaganda effort, but they highlight the vulnerability of today’s international news 

gathering and distribution systems. In news gathering, on the one hand, more and more western 

newspapers and TV broadcasters are retreating from foreign news gathering. According to Pew 

Research Center (2015), the numbers of foreign bureaus of CNN, Fox News and MSNBC 

decreased by 10% (from 53 to 48) between 2010 to 2015. A decrease in foreign correspondents 

usually increases their dependence on news agencies, but news agencies are also making losses 

in traditional news services and these are sustained only by cross-funding from financial 

information services. As earlier news production studies have shown (Fico, 1984; Gans, 1979; 

Tuchman, 1978), the lack of sufficient journalistic resources has a direct impact on the quality of 

news content. As Fico (1984, p. 42) eloquently stated, “the more constrained the reporter, the 

more narrow the range of sources relied upon and thus the more narrow the diversity of 

perspectives presented to the public”. In news distribution, news agencies’ stories are published 

on new portal sites with little gatekeeping and no editing to quickly fill the large capacity of the 

online media (Arant & Anderson, 2001; Cottle & Ashton, 1999; Garcia, 2008; Phillips, 2009; 

Quandt, 2008; Tameling & Broersma, 2013), these stories often appearing with the logo marks 

of the still-highly-trusted news agencies. Newswires are not only published to the most popular 

news sites, but  also on small news sites all over the world. These stories are then copied and 

shared on social media, removing the traces to the original sources. 

In conclusion, the Ukraine crisis clearly showed us that national boundaries are becoming 

almost meaningless for some of the western news agencies. Historically, western news agencies 



28 

 

are tied to their counties of origin based on their ownership and source of revenues, but Reuters 

was first to cut such ties. Even today, Reuters is the main supplier for British newspapers, but it 

is also one of the main sources of the most popular online news sites in the United States. 

Reuters was also heavily dependent on the Russian government’s official news sources in the 

international crisis, in which Russia collided with the United States and the European Union over 

vital strategic interests, and the news agency almost undermined the interests of the western 

countries. This discovery rebuts the theory of media imperialism that claims the western multi-

national media corporations are complicit in their governments’ international propaganda 

(Herman & Chomsky, 1988/1995). For multi-national corporations like Reuters, the interests of 

their home countries are not the priority in pursuit of their own economic interests. Given the 

rapidly changing relationship between the states and corporations in the media and 

communications industry, we must further investigate flows of information in the global news 

gathering and distribution system as they have a substantial impact on world politics. 

 

Bibliography 

Arant, M. D., & Anderson, J. Q. (2001). Newspaper online editors support traditional standards. 

Newspaper Research Journal, 22(4), 57–69. 

Avgerinos, K. P. (2009). Russia’s public diplomacy effort: What the Kremlin is doing and why 

it’s not working. Journal of Public and International Affairs, 20(1), 115–132. 

Benoit, K., & Laver, M. (2003). Estimating Irish party policy positions using computer 

wordscoring: the 2002 election – a research note. Irish Political Studies, 18(1), 97–107. 

https://doi.org/10.1080/07907180312331293249 

Bielsa, E., & Bassnett, S. (2008). Translation in Global News. London; New York: Routledge. 



29 

 

Boyd-Barrett, O. (1980). The international news agencies. London: Constable; Beverly Hills, 

Calif. 

Boyd-Barrett, O. (1997). Global news wholesalers as agents of globalization. In A. Sreberny, D. 

Winseck, J. McKenna, & O. Boyd-Barrett (Eds.), Media in Global Context (pp. 131–

144). London: Arnold. 

Boyd-Barrett, O. (1998).  ’Global’ News Agencies. In O. Boyd-Barrett & T. Rantanen (Eds.), 

The Globalization of News (pp. 19–34). London: SAGE Publications. 

Boyd-Barrett, O. (2014). Interfax: breaking into global news. Lancaster, UK: Scotforth Books. 

Boyd-Barrett, O. (2015). Ukraine, Mainstream Media and Conflict Propaganda. Journalism 

Studies, 1–19. https://doi.org/10.1080/1461670X.2015.1099461 

Cottiero, C., Kucharski, K., Olimpieva, E., & Orttung, R. W. (2015). War of words: the impact 

of Russian state television on the Russian Internet. Nationalities Papers, 43(4), 533–555. 

https://doi.org/10.1080/00905992.2015.1013527 

Cottle, S., & Ashton, M. (1999). From BBC Newsroom to BBC Newscentre : On Changing 

Technology and Journalist Practices. Convergence: The International Journal of 

Research into New Media Technologies, 5(3), 22–43. 

https://doi.org/10.1177/135485659900500304 

Deerwester, S. C., Dumais, S. T., Landauer, T. K., Furnas, G. W., & Harshman, R. A. (1990). 

Indexing by latent semantic analysis. JASIS, 41(6), 391–407. 

Entman, R. M. (2004). Projections of Power: Framing News, Public Opinion, and U.S. Foreign 

Policy. Chicago; London: University of Chicago Press. 

Evans, J. (2005). Spinning Russia. Foreign Policy. Retrieved from 

https://foreignpolicy.com/2005/12/01/spinning-russia/ 



30 

 

Fico, F. (1984). A Comparison of Legislative Sources in Newspaper and Wire Service Stories. 

Newspaper Research Journal, 5(3), 35–43. 

Freedman, L. (2014). Ukraine and the Art of Limited War. Survival, 56(6), 7–38. 

https://doi.org/10.1080/00396338.2014.985432 

Galeotti, M. (2015). ‘Hybrid War’ and ‘Little Green Men’: How It Works, and How It Doesn’t. 

In A. Pikulicka-Wilczewska & R. Sakwa (Eds.), Ukraine and Russia: People, Politics, 

Propaganda and Perspectives (pp. 156–164). Bristol, UK: E-International Relations. 

Gans, H. J. (1979). Deciding what’s news: a study of CBS evening news, NBC nightly news, 

Newsweek, and Time (1st ed. .). New York: Pantheon Books. 

Garcia, E. P. (2008). Print and Online Newsrooms in Argentinean Media: Autonomy and 

Professional Identity. In C. A. Paterson & D. Domingo (Eds.), Making online news : the 

ethnography of new media production (pp. 61–75). New York: Peter Lang-c2011. 

Hamilton, J. M., & Jenner, E. (2004). Redefining Foreign Correspondence. Journalism, 5(3), 

301–321. https://doi.org/10.1177/1464884904044938 

Herman, E. S., & Chomsky, N. (1995). Manufacturing Consent: The Political Economy of the 

Mass Media. London: Vintage. (Original work published 1988) 

Hill, F. (2015). How Vladimir Putin’s World View Shapes Russian Foreign Policy. In D. Cadier 

& M. Light (Eds.), Russia’s foreign policy : ideas, domestic politics and external 

relations (First edition., pp. 42–61). Basingstoke, UK: Palgrave Macmillan. 

Huffington Post. (2014a, March 15). Ukraine Says Kremlin Is Stirring Up Eastern Ukraine As 

Pretext For Invasion. Huffington Post. Retrieved from 

http://www.huffingtonpost.com/2014/03/15/ukraine-russia-invasion_n_4970178.html 



31 

 

Huffington Post. (2014b, March 16). John Kerry, Sergei Lavrov To Seek Ukraine Resolution, 

Russian Foreign Ministry Says. Huffington Post. Retrieved from 

http://www.huffingtonpost.com/2014/03/16/kerry-lavrov-ukraine_n_4974569.html 

Huffington Post. (2014c, March 25). Oleksander Muzychko, Ukrainian Far-Right Leader, Shot 

Dead By Police. Huffington Post. Retrieved from 

http://www.huffingtonpost.com/2014/03/25/oleksander-muzychko-dead_n_5026408.html 

Hutchings, S., & Szostek, J. (2015). Dominant Narratives in Russian Political and Media 

Discourse during the Ukraine Crisis. In A. Pikulicka-Wilczewska & R. Sakwa (Eds.), 

Ukraine and Russia: People, Politics, Propaganda and Perspectives (pp. 183–196). 

Bristol, UK: E-International Relations. 

Jaitner, M., & Mattsson, P. A. (2015). Russian Information Warfare of 2014. Presented at the 

The 7th International Conference on Cyber Conflict, Tallinn, Estonia. 

Jowett, G. S., & O’Donnell, V. (2014). Propaganda & Persuasion. SAGE Publications. 

Landauer, T. K., & Dutnais, S. T. (1997). A solution to Plato’s problem: The latent semantic 

analysis theory of acquisition, induction, and representation of knowledge. Psychological 

Review, 211–240. 

Lankina, T., & Niemczyk, K. (2015). Russia’s Foreign Policy and Soft Power. In D. Cadier & 

M. Light (Eds.), Russia’s foreign policy : ideas, domestic politics and external relations 

(First edition., pp. 97–113). Basingstoke, UK: Palgrave Macmillan. 

Lankina, T., & Watanabe, K. (Forthcoming). Russian Spring’ or ‘Spring Betrayal’? The Media 

as a Mirror of Putin’s Evolving Strategy in Ukraine. Europe-Asia Studies. 



32 

 

Laville, C. (2010). Agence France Presse in French and Global Context. In O. Boyd-Barrett 

(Ed.), News Agencies in the Turbulent Era of the Internet (pp. 68–84). Barcelona: 

Government of Catalonia. 

Laville, C., & Palmer, M. (2012). The international news agencies (and their TV/Multimedia 

Site): The defence of thier traditional lead in international news production. In D. Frau-

Meigs, J. Nicey, M. Palmer, J. Pohle, & P. Tupper (Eds.), From NWICO to WSIS: 30 

Years of Communication Geopolitics: Actors and Flows, Structures and Divides (pp. 

175–185). Bristol, UK; Chicago, US: Intellect Ltd. 

Light, M. (2015). Russian Foreign Policy Themes in Official Documents and Speeches: Tracing 

Continuity and Change. In D. Cadier & M. Light (Eds.), Russia’s foreign policy : ideas, 

domestic politics and external relations (First edition., pp. 13–29). Basingstoke, UK: 

Palgrave Macmillan. 

McIntosh, S. E. (2015). Kyiv, International Institutions, and the Russian People: Three Aspects 

of Russia’s Current Information Campaign in Ukraine. The Journal of Slavic Military 

Studies, 28(2), 299–306. https://doi.org/10.1080/13518046.2015.1030263 

Moisy, C. (1996). The Foreign News Flow in the Information Age (Discussion Paper). The Joan 

Shorenstein Center, John F. Kennedy School of Government, Harvard University. 

Retrieved from 

http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.173.1963&rep=rep1&type=pdf 

Nelson, E., Orttung, R., & Livshen, A. (2015). Measuring RT’s Impact on YouTube. Russian 

Analytical Digest, (177), 2–9. 



33 

 

Palmer, M., Boyd-Barrett, O., & Rantanen, T. (1998). Global Financial News. In O. Boyd-

Barrett & T. Rantanen (Eds.), The Globalization of News (pp. 61–78). London: SAGE 

Publications. 

Palmer, M., & Tunstall, J. (1991). Media Moguls (1st Ed.). London; New York: Routledge. 

Paterson, C. (2005). News Agency Dominance in International News on the Internet. In D. 

Skinner, J. R. Compton, & M. Gasher (Eds.), Converging Media, Diverging Politics: A 

Political Economy of News Media in the United States And Canada (pp. 145–162). 

Oxford, UK: Lexington Books. 

Paterson, C. (2011). The International Television News Agencies: The World from London. New 

York: Peter Lang. 

Paul, C., & Matthews, M. (2016). The Russian ‘Firehose of Falsehood’ Propaganda Model 

(Perspectives). LAND Corporation. Retrieved from 

http://www.rand.org/pubs/perspectives/PE198.html 

Pew Research Center. (2015). The State of the News Media 2015. Retrieved 5 November 2016, 

from http://www.journalism.org/files/2015/04/FINAL-STATE-OF-THE-NEWS-

MEDIA.pdf 

Phillips, A. (2009). Old Source: New Bottles. In N. Fenton (Ed.), New Media, Old News: 

Journalism and Democracy in the Digital Age (pp. 87–101). London: SAGE Publications 

Ltd. 

Qiu, G., Liu, B., Bu, J., & Chen, C. (2009). Expanding Domain Sentiment Lexicon through 

Double Propagation. In IJCAI (Vol. 9, pp. 1199–1204). 

Quandt, T. (2008). News Turning and Content Management: An Observation Study of Old and 

New Routines in German Online Newsrooms. In C. Paterson & D. Domingo (Eds.), 



34 

 

Making online news : the ethnography of new media production (pp. 77–97). New York: 

Peter Lang-c2011. 

Riffe, D., & Budianto, A. (2001). The Shrinking World of Network News. International 

Communication Bulletin, 36(1–2), 18–35. 

Saari, S. (2014). Russia’s Post-Orange Revolution Strategies to Increase its Influence in Former 

Soviet Republics: Public Diplomacy po russkii. Europe-Asia Studies, 66(1), 50–66. 

https://doi.org/10.1080/09668136.2013.864109 

Sambrook, R. (2010). Are Foreign Correspondents Redundant? Reuters Institute, University of 

Oxford. Retrieved from 

https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/fileadmin/documents/Publications/Challenges/Are

_Foreign_Correspondents_Redundant.pdf 

Simão, L. (2016). The Ukrainian conflict in Russian foreign policy: Rethinking the 

interconnections between domestic and foreign policy strategies. Small Wars & 

Insurgencies, 27(3), 491–511. https://doi.org/10.1080/09592318.2016.1175141 

Snegovaya, M. (2015). Putin’s information warfare in Ukraine. Soviet Origins of Russia’s 

Hybrid Warfare’, Russia Report, 1. 

StratCom. (2014). Analysis of Russia’s Information Campaign against Ukraine. NATO Strategic 

Communication Centre of Excellence. Retrieved from 

http://www.stratcomcoe.org/analysis-russias-information-campaign-against-ukraine 

Tameling, K., & Broersma, M. (2013). De-converging the newsroom Strategies for newsroom 

change and their influence on journalism practice. International Communication Gazette, 

75(1), 19–34. https://doi.org/10.1177/1748048512461760 



35 

 

Thomson Reuters. (2016). Thomson Reuters Annual Report 2015. Retrieved from 

http://fileshare.gcs.thomsonreuters.com/digital/annual-report-2015/downloads/annual-

report-2015-thomson-reuters.pdf 

Thurman, N., & Myllylahti, M. (2009). Taking the Paper Out of News. Journalism Studies, 

10(5), 691–708. https://doi.org/10.1080/14616700902812959 

Tuchman, G. (1978). Making News: A Study in the Construction of Reality. New York: Free 

Press. 

Tunstall, J. (1999). World News Duopoly. In H. Tumer (Ed.), News: a reader (pp. 191–200). 

Oxford University Press. 

Turney, P. D., & Littman, M. L. (2003). Measuring Praise and Criticism: Inference of Semantic 

Orientation from Association. ACM Trans. Inf. Syst., 21(4), 315–346. 

https://doi.org/10.1145/944012.944013 

US Department of State. (2014, March 5). President Putin’s Fiction: 10 False Claims About 

Ukraine. Retrieved from http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2014/03/222988.htm 

Vartanova, E., & Frolova, T. (2010). News Agencies in Russia: Challenging Old Traditions and 

New Media. In O. Boyd-Barrett (Ed.), News agencies in the turbulent era of the Internet 

(pp. 260–281). Barcelona: Government of Catalonia. 

Watanabe, K. (Forthcoming). Measuring news bias: Russia’s official news agency ITAR-

TASS’s coverage of the Ukraine crisis. European Journal of Communication. 

Watanabe, K. (2013). The Western perspective in Yahoo! News and Google News: Quantitative 

analysis of geographic coverage of online news. International Communication Gazette, 

75(2), 141–156. https://doi.org/10.1177/1748048512465546 



36 

 

Watanabe, K. (2016). Measuring news bias: Russia’s official news agency ITAR-TASS’s 

coverage of the Ukraine crisis. Presented at the IAMCR 2016 conference, Leicester, UK. 

Xie, S., & Boyd-Barrett, O. (2015). External-National TV News Networks’ Way to America: Is 

the United States Losing the Global ‘Information War’? International Journal of 

Communication, 9(0), 66–83. 

Yahoo News. (2014a). Condemning Kiev ‘neo-Nazis’ and West, Russia details abuses. Retrieved 

4 November 2016, from http://news.yahoo.com/condemning-kiev-neo-nazis-west-russia-

details-abuses-155833349.html 

Yahoo News. (2014b). Russia says Ukraine clash shows Kiev not disarming militants. Retrieved 

4 November 2016, from http://news.yahoo.com/russia-says-ukraine-clash-shows-kiev-

not-disarming-092522985.html 

Yahoo News. (2014c). Ukraine’s Yanukovich says will ‘continue struggle for Ukraine’s future’. 

Retrieved 4 November 2016, from https://www.yahoo.com/news/ukraines-yanukovich-

says-continue-struggle-ukraines-future-132905412--finance.html?ref=gs 

Yahoo News. (2014d). West must stop far-right’s rise in Ukraine: Russian official. Retrieved 4 

November 2016, from http://news.yahoo.com/west-must-stop-far-rights-rise-ukraine-

russian-105729672.html 

 

 

 

 

 


